Matchmaking

Ben jij op zoek naar een ruimte voor jouw onderneming in Zuidoost? Dan horen we graag naar wat voor een ruimte je op zoek bent. Zuidoost City verzamelt deze gegevens zodat we het de vastgoedpartijen, die actief zijn in Zuidoost, makkelijker in contact kunnen brengen met lokale ondernemers. Dus, ben jij op zoek naar een ruimte, laat het ons weten! Wel willen we benadrukken dat het invullen van de enquête geen garantie is voor het verkrijgen van een bedrijfsruimte. Zuidoost City neemt ook niet de rol van de makelaar over, wij brengen enkel partijen op een laagdrempelige manier met elkaar in contact.

Uitleg bij de grafieken – Matchmaking Zuidoost

De grafieken geven inzicht in de wensen en behoeften van creatieve makers, ondernemers en organisaties die zich hebben aangemeld voor Matchmaking Zuidoost. Dit programma brengt vraag en aanbod van ruimten en initiatieven in het stadsdeel samen.

Gewenste ruimte

Uit de donutgrafiek blijkt dat de meeste aanmelders behoefte hebben aan compacte werk- en ontmoetingsruimten. Vooral ruimtes van 30–80 m2 (54) en 80–150 m2 (39) zijn populair, gevolgd door kleinere ateliers van 5–15 m2 (39) en 15–30 m2 (34). Slechts een kleine groep zoekt grotere units van 500–1.000 m2 (14) of zelfs 1.000 m2 of meer (9). Dit laat zien dat er veel vraag is naar middelgrote, flexibele plekken waar creatieve en culturele activiteiten kunnen plaatsvinden.

Huren of kopen

De overgrote meerderheid van de deelnemers wil huren (178) in plaats van kopen (29). Dit onderstreept dat de doelgroep behoefte heeft aan toegankelijke en betaalbare opties, zonder langdurige financiële verplichtingen.

Aanmeldingen in de tijd

De aanmeldingen laten pieken zien, met een opvallend hoog aantal in Q1 2023 (129). Daarna stabiliseren de cijfers rond kleinere, maar constante aantallen. Dit geeft aan dat de interesse blijvend is, maar dat de grootste golf vlak na de start van het programma plaatsvond.

Huurcontractduur

Onder de huurders zien we een voorkeur voor flexibele contracten: de meeste respondenten kiezen voor 1 tot 4 jaar (59) of korter dan 1 jaar (23). Toch is er ook een substantiële groep (66) die juist stabiliteit zoekt met contracten van vijf jaar of langer. Dit laat zien dat er zowel behoefte is aan tijdelijke broedplaatsen als aan duurzame, structurele huisvesting.

Conclusie

De resultaten tonen dat Matchmaking Zuidoost een breed palet aan makers en ondernemers bedient. Er is vooral vraag naar huur, middelgrote ruimten en flexibele looptijden, maar ook naar plekken waar mensen langdurig kunnen wortelen. Dit bevestigt dat het programma een belangrijke rol speelt in het verbinden van ruimtevraag en -aanbod, en in het versterken van de culturele en creatieve infrastructuur van Amsterdam Zuidoost.

Passende huisvesting

In Amsterdam Zuidoost worden tot aan 2040 vele woningen en bedrijfsruimten toegevoegd. Door de gebiedsontwikkeling dreigt de huidige huisvesting van bedrijven, organisaties en ondernemers tussen wal en schip te raken. Het is cruciaal om hen nu te ondersteunen met (tijdelijke) passende huisvesting.

We richten ons op ondernemers, organisaties en onderwijsinstellingen in het midden en klein bedrijf (MKB) die nu of in de toekomst nieuwe bedrijfsruimte zoeken en vastgoedeigenaren die ruimtes in de aanbieding hebben. Waarbij bijzondere aandacht is voor ondernemers die een maatschappelijke impact hebben en een bijdrage leveren aan de leefbaarheid.

Initiatiefnemers

Gemeente Amsterdam, Masterplan Zuidoost en Zuidoost City hebben de handen ineen geslagen om matchmaking tussen bedrijfsruimtezoekers en bedrijfsruimteaanbieders beter te faciliteren onder de noemer ‘Matchmaking Zuidoost City’.